Niektórzy mogą powiedzieć, że BERP to czarny kawałek plastiku z czterema dziurkami, którego cena jest bardzo wygórowana i że każdy, który ma chociaż odrobinę chęci, może go zrobić w domu, bo to „żadna filozofia”. Inni na pewno stwierdzą, że jakiś muzyk z Ameryki chcąc zarobić trochę pieniędzy, wymyślił BERP nudząc się podczas kolejnej próby orkiestry. Powiedzą, że sam nie wie, czy urządzenie pomaga w graniu i do czego w ogóle służy.

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu nie będziesz kolejną osobą, dla której BERP będzie tylko plastikową zabawką.

Mario Guerneri
Mario Guerneri
Wszystko zaczęło się w słonecznej Kalifornii, w Los Angeles, gdzie Mario Guarneri pracował jako muzyk w tamtejszej filharmonii. Pobierał wtedy lekcje od jego wielkiego autorytetu – James’a Stamp’a. Podczas jednej z nich, gdy Mario wykonywał ćwiczenia grając na ustniku, James poprosił go, aby drugą ręką trzymającą instrument wciskał wentyle odpowiednie dźwiękom, które grał. Nie było to łatwe zadanie. Dlatego Guarneri pomyślał, że z pożytkiem dla ucznia byłoby połączenie tych dwóch czynności. Tak powstała idea stworzenia BERP. Urządzenie, które Mario miał zamiar stworzyć, miało umożliwić zachowanie tej samej pozycji i kąta ustnika, jak podczas gry na instrumencie wówczas, gdy bzyczy się na ustniku. Przyrząd przy ćwiczeniu zadęcia miał również stawiać opór, taki jak stawia instrument. Najważniejsze jednak było to, żeby BERP umożliwiał szybką zmianę pomiędzy ćwiczeniem zadęcia na ustniku i grą na instrumencie.

Pierwsze prototypy, które spowodowały polepszenie gry uczniów Maria, skłoniły go do ulepszenia urządzenia w 1985. Powstały one przy pomocy Bob’a Reeves’a, wykonującego ustniki w Los Angeles. Żona Mario, Janet Ketchup i on sam później zdecydowali się założyć Musical Enterprises – firmę, która sprzedaje BERP’y na całym świecie. W osiągnięciu sukcesu pomogły im rady kolegów – muzyków grających na instrumentach blaszanych oraz nauczycieli i pedagogów. Wiec tylko, a może aż 12 lat zajęły prace nad BERP’em.

BERP
BERP
W przypadku ewolucji BERP nie można powiedzieć „do trzech razy sztuka”. Do dzisiaj wykonano około 50 tysięcy wersji BERP, doprowadzając do ostatecznej – „doskonałej”, obecnej na rynku. Do wykonania BERP potrzeba plastiku. Dla środowiska jest on bardzo szkodliwy i podczas jego produkcji wydzielanych jest wiele gazów szkodliwych dla ekosystemu. Ale twórcy BERP, mimo że żyją w USA, gdzie mieszkańcy produkują najwięcej śmieci na świecie, są dobrym przykładem dla innych, bo przyczyniają się do ochrony środowiska. Minimum 5% dochodów firmy BERP przeznaczanych jest do programu „uzdrowienia środowiska” i innych organizacji ekologicznych.

Używanie BERP jest podobne do używania mikroskopu przez naukowców. Wiele aspektów grania widać „jak na dłoni”. BERP pomaga wskazać problemy występujące w grze na waltorni, np.: słaby przepływ powietrza, granie na samych ustach lub złą intonację. Pokazuje, co uczeń robi, albo czego nie robi z powietrzem podczas grania.

BERP ma bardzo wiele funkcji. Po pierwsze umożliwia grającemu „dostrzeżenie” przepływu powietrza, zwiększa kontrolę nad nim, co pomaga w piękniejszym graniu. Po drugie wzmacnia wytrzymałość ust, ponieważ specjalna klapka umożliwia stawianie oporu, tak jak podczas gry na instrumencie. Co więcej, BERP to świetny sposób na ciche rozgrywanie się. Może nam również pomóc w poprawieniu intonacji, zwiększeniu skali. Używanie tego urządzenia zwiększa także elastyczność ust. Granie długich dźwięków na BERP’ie sprawi, że dźwięk na waltorni będzie nie tylko piękniejszy, ale również bardziej stabilny. Jeżeli używanie BERP’a spowoduje, że zwiększymy świadomość istotności powietrza w graniu, to na pewno poprawimy swój oddech i będziemy kontrolowali ilość powietrza, tak, aby jak najskuteczniej użyć jego potencjału.

BERP nie zadziała, jeżeli nie będziemy myśleli o tym, co gramy. Podczas ćwiczeń na tym przyrządzie należy słuchać tego, co się gra, kontrolować zadęcie, zwracać uwagę, jak się zmienia wraz z niższymi lub wyższymi dźwiękami, co się dzieje podczas gry forte lub piano. Wraz z postępami w grze na BERP’ie można zwiększać opór poprzez zasłonięcie klapką otworów.

Wielu uczniów grających na waltorni potrafi dane ćwiczenie zagrać na ustniku, lecz na waltorni wychodzi im to z trudem. Szybka zmiana z poprawnej gry na ustniku na grę na instrumencie i świadome granie tak jak na BERP’ie ułatwi grę na waltorni. Bez BERP’a zmiana ta trwa dłużej, ponieważ zmienia się kąt przyłożenia ustnika, uczeń dekoncentruje się i rozwiązanie problemu jest o wiele trudniejsze. Jednak używanie BERP`a jak i innych pomagających akcesoriów nie spowoduje błyskawicznych postępów w grze na waltorni. Potrzebna jest długotrwała i ciężka praca.

Więc jeśli masz okazję, korzystaj z ulubionego przyrządu pomagającemu w graniu dla 250 tysięcy muzyków z całego świata grających na instrumentach dętych blaszanych.


Na podstawie: www.berp.com i spostrzeżeń własnych
Pulower

artykuł został nagrodzony w konkursie
z okazji II rocznicy serwisu waltornia.pl




Polecamy także:






Translator

Reklama

Biografie