W tym artykule:
- Wynalezienie wentyli i wzrost znaczenia waltorni
- Renesans kwintetu dętego w początkach XX wieku
- Waltornia w różnych zestawieniach muzyki kameralnej XX wieku
- Lista utworów kameralnych XX wieku z udziałem waltorni
Rozwój konstrukcji waltorni i jego wpływ na popularyzację instrumentu
Znając ogólny zarys muzyki kameralnej w wieku XX, należy określić rolę jaką odegrała w niej waltornia. Jednak, aby obraz tego zagadnienia był jak najpełniejszy, nie wolno zapominać o jednym z najistotniejszych czynników, jaki wpłynął na rozwój tegoż instrumentu i na jego rolę w muzyce. Wynalazek wentyli, bo o nim mowa, na tle innych odkryć XIX wieku, być może nie jest bardzo spektakularny, jednak zarówno dla wykonawców jak i kompozytorów muzyki z udziałem waltorni, stał się prawdziwym przełomem:
"Poszukiwania skutecznego sposobu osiągania pełnej i wyrównanej w brzmieniu skali chromatycznej zostały uwieńczone wynalazkiem wentyli. Rozwiązanie to, polegające na otwieraniu i zamykaniu drogi powietrza z instrumentu do rurki dodatkowej odpowiednio skontrowanym zaworem, wynalazł w r. 1813 Fryderyk Blühmel, Berghoboist w Pszczynie. Sprzedaje on swój pomysł Johannowi Stölzelowi, waltorniście królewskiemu w Berlinie, a ten uzyskuje nań patent w roku 1818" 1.
Powyższy cytat zawiera w sobie kilka ważnych informacji. Przede wszystkim odsłania on powód ograniczonych możliwości rogów naturalnych względem innych instrumentów. Ich zasób dźwiękowy zawierał się zwykle w jednym ciągu alikwotowym, przez co nie mogły one realizować każdej partii muzycznej. W związku z tym, kompozytor zmuszony był podporządkowywać się do możliwości instrumentu. Stąd wynika stosunkowa prostota partii rogu we wszelkich dziełach muzycznych okresu sprzed II połowy XIX wieku. Oczywiście rozwój techniki dźwięków przytkanych pozwalał na realizację większej ilości tonów, jednak jakość takiego dźwięku nie była pełna.
Dopiero wynalazek wentyli dał możliwość realizacji całej, wyrównanej w brzmieniu skali chromatycznej. Musiało jednak minąć sporo czasu, aby wentyle stały się standardem przy konstruowaniu nowego instrumentu. To, co z naszej perspektywy wydaje się rewolucją, w oczach współczesnych waltornistów i kompozytorów wcale takim nie musiało być. Sam fakt, że w Konserwatorium Paryskim naukę gry na rogu naturalnym zarzucono dopiero w roku 1900 jest świadectwem dystansu, z jakim początkowo do wynalazku podchodzili wykonawcy. Wpływ na taką postawę miały z pewnością wady techniczne nowego rozwiązania, szereg nieszczelności i konstrukcja utrudniająca przepływ powietrza. Z czasem dokonywano poprawek 2, i dopiero w 1850 roku waltornie z systemem wentylowym na stałe zagościły w orkiestrach symfonicznych.
Wynalezienie wentyli było kluczem do dalszego rozwoju techniki gry i nie pozwoliło na marginalizację waltorni. Efektem uzyskania przez róg pełnej skali chromatycznej była niespotykana dotąd rozbudowa partii waltorni w twórczości muzycznej kompozytorów. Brzmienie rogu, tak bardzo ukochane przez romantyków, mogło wreszcie zostać wykorzystane bez ograniczania inwencji twórczej kompozytora. Ucieleśnieniem tego rozwoju stały się gigantyczne formy symfoniczne Gustawa Mahlera i Ryszarda Straussa, gdzie waltornia zaczęła odgrywać rolę jednego z najważniejszych instrumentów solowych 3. Wiązało się to z rozbudową sekcji rogów i nadaniem jej olbrzymiego znaczenia w orkiestrze symfonicznej, co zresztą i w czasach współczesnych jest praktyką wielu orkiestr, w których grupa waltorni stanowi swego rodzaju reprezentację zespołu 4.
Okres początku wieku XX i powrót zainteresowania kwintetem dętym
Umiłowanie brzmienia rogu przez kompozytorów wieku XIX stało się swoistym balastem na początku kolejnego stulecia. Dla niektórych kompozytorów waltornia była bowiem synonimem brzmienia wielkich form symfonicznych z poprzedniej epoki.
W młodzieńczym okresie twórczości Hindemitha waltornia była wykorzystywana dość powściągliwie. Był to poniekąd przejaw postawy otwartego buntu kompozytora wobec spuścizny epoki dojrzałego romantyzmu, która szczególnie upodobała sobie ten instrument. Nawet biografowie Hindemitha wymieniają absencję waltorni we wczesnych dziełach kameralnych jako wyraźny symptom opozycji do dorobku Wagnera, Straussa czy Czajkowskiego 5.
Jeżeli powyższy cytat skonfrontować z twórczością kompozytorów początku XX wieku, to faktycznie można odnieść wrażenie początkowego dystansu twórców do tegoż instrumentu. Jest to wprawdzie okres przełomu, gdzie obok twórców reprezentujących nowe prądy muzyczne, takich jak A. Schönberg czy A. Berg, nadal tworzą kompozytorzy przywiązani do postromantycznego stylu. Ich twórczość kameralna ciągle oscyluje wokół składów typowo smyczkowych, ewentualnie z towarzyszeniem fortepianu.
Jednak w tych początkowych latach wieku XX wydarzyło się coś, co pośrednio przywróciło do łask popularność waltorni. Stało się to za sprawą kwintetu dętego, nie będącego w obrębie szczególnego zainteresowania kompozytorów romantycznych 6. Pierwszym, który zwrócił uwagę na ten zapomniany skład wykonawczy był Gustaw Holst 7. Skomponowany przez niego w 1903 roku czteroczęściowy Kwintet op. 14 to utwór charakteryzujący się prostotą i delikatnością brzmienia, z wyraźnie zauważalnymi nawiązaniami do muzyki epoki klasycyzmu. Kompozycja ta zyskała umiarkowaną popularność, ale jest warta odnotowania z tego powodu, że to właśnie od niej zaczął się renesans twórczości na ten skład kameralny.
Rolę propagatora kwintetu dętego przyjął wspomniany wcześniej Hindemith, który po początkowym okresie dystansu stał się wielkim admiratorem dźwięku waltorni, czego wyrazem była jego późniejsza twórczość na ten instrument. Utworem, który wywołał zainteresowanie innych kompozytorów brzmieniem kwintetu dętego, stał się powstały w 1922 roku Kleine Kammermusik op. 24 nr 2.
Kwintet dęty drewniany wykształcił się jako odrębny gatunek w latach 1800-1820 w dziełach Cambiniego, Danziego i Reichy. [...] Odrodzenie zainteresowania tym gatunkiem nastąpiło w latach dwudziestych ubiegłego stulecia, głównie dzięki Paulowi Hindemithowi i jego Kleine Kammermusik op. 24 nr 2. Utwór ten zapoczątkował ogromną liczbę kwintetów dętych drewnianych, napisanych w XX wieku 8.
O ile kompozycja G. Holsta przywodzi na myśl styl poprzednich epok, to w przypadku kompozycji P. Hindemitha możemy już mówić o wykorzystaniu nowego języka muzycznego. Sława połączona z zupełnie nowym spojrzeniem na kwintet dęty, dała efekt niesamowitej popularyzacji tego składu wykonawczego, co zaobserwować można choćby po liczbie powstających po roku 1922 tego typu kompozycji.
W szczególności w kręgach kompozytorów francuskich ten skład wykonawczy uzyskał wielką popularność. Wśród ważniejszych kompozytów tworzących kwintety dęte warto wspomnieć J. Francaixa, J. Iberta, D. Milhauda i wreszcie E. Bozzę, który skomponował Variations sur un thème libre. Twórczość tegoż kompozytora jest wielce niedoceniona w literaturze encyklopedycznej, a fakt braku informacji na jego temat w Przewodniku po muzyce kameralnej autorstwa Danuty Gwizdalanki jest co najmniej zastanawiający.
Fascynacja kwintetem dętym nie ominęła także kompozytorów spoza Grupy Sześciu. Jednym z pierwszych dodekafonicznych utworów Schönberga jest Kwintet dęty op. 26, utwór rozbudowany i trudny pod względem technicznym do tego stopnia, że przynajmniej do lat 50. XX wieku był wykonywany jedynie sporadycznie 9. Analizując zestawienie kompozycji kameralnych powstałych w XX wieku w ogóle, dochodzimy do wniosku, że większość kompozytorów tego okresu ma w swoim dorobku utwór na kwintet dęty, co samo w sobie świadczy o jego popularności. Oczywiście są to dzieła o bardzo różnym charakterze i stopniu trudności, ale na przestrzeni całego XX wieku widać, że taka formuła muzyczna dawała kompozytorom ogromne pole do twórczych eksperymentów i może właśnie z tego względu sięgali oni po nią bardzo chętnie.
Wykorzystanie waltorni w różnych zestawieniach instrumentalnych w muzyce kameralnej XX wieku
Kameralistyka XX wieku z udziałem waltorni nie ogranicza się oczywiście jedynie do kwintetu dętego, jednak rola tego składu wykonawczego dla popularyzacji rogu w muzyce kameralnej pozostanie nieprzeceniona. Poprzednie epoki muzyczne cechowały się charakterystycznymi zestawieniami instrumentalnymi w kameralistyce i waltornia nie występowała w nich zbyt często. Wiek XX otworzył pod tym względem ogromne pole do popisu. Z racji swoich możliwości brzmieniowych wykorzystanie rogu stało się wielce pożądane. Zauważyć można tendencje do coraz śmielszych eksperymentów w tym zakresie. Każdorazowo takie kompozycje stawiały przed wykonawcami coraz to nowsze wyzwania.
Choć to zadanie niezwykle trudne, wydaje się uzasadnionym dokonanie zestawienia utworów kameralnych XX wieku z udziałem waltorni, z uwzględnieniem składu wykonawczego jaki występuje w danej kompozycji, biorąc pod uwagę wszelkie dostępne źródła weryfikowalne (encyklopedyczne i internetowe). Lista ta nie obejmuje wszystkich kompozycji, gdyż byłoby to przedsięwzięcie prawdopodobnie niewykonalne przy tak olbrzymiej liczbie kompozytorów i utworów.
W zestawieniu znalazły się kompozycje kameralne złożone maksymalnie z dziewięciu wykonawców 10. Oprócz przeróżnych składów kameralnych tabela obejmuje również sonaty na róg z towarzyszeniem fortepianu, ze względu na kameralny charakter tej muzyki – równoważną rolę fortepianu wobec partii rogu. Jeśli kompozycja miała swój indywidualny tytuł, to pozostawiona została pisownia oryginalna. Przy określeniu składu wykonawczego zostały zastosowane skróty określające rodzaj instrumentu, pochodzące z języka włoskiego. Kompozycje, w których dokładnego składu wykonawczego nie dało się określić, ale z innych źródeł wiadomo, że wśród instrumentów jest również waltornia, zostały zawarte w tym zestawieniu. W rubryce uwag znalazły się informacje o roku, w którym dzieło zostało skomponowane oraz opusie, jeśli takową informację udało się uzyskać. Nie zostały tutaj natomiast zawarte kompozycje, w których waltornia zestawiona jest tylko i wyłącznie z nagraniem z taśmy bądź innego urządzenia elektronicznego. W założeniu chciano bowiem ukazać jedynie tradycyjnie pojmowaną muzykę kameralną, zakładającą wspólne muzykowanie co najmniej dwóch wykonawców, co jest raczej niemożliwe w takim wypadku.
Kompozytorzy | Kompozycje | Skład wykonawczy | Opus, rok powstania |
Abrahamsen Hans | 6 Pieces | Vn., Cor., Pf. | |
Landscapes | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1972 r. | |
Fantasistykker | Fl., Cor., Pf., Vc. | 1969 r. | |
Rundt og imellen | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1971 r. | |
Walden | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1978 r. | |
6 Stykker | Vn., Cor., Pf. | 1984 r. | |
Abramski Alexander | Concertino | Cor., Fg., Fl., Cl., Pf. | |
Absil Jean | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 16, 1934 r. |
4 esquisses | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 154,1971 r. | |
Agrell Jeffrey | September Elegy | Naturalny Cor., Pf. | 2000 r., |
Albert Stephen | Ecce Puer | S., Ob., Cor., Pf. | 1992 r. |
Allanbrook Douglas | Night and Morning Music | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1977 r. |
Invitation to the Sideshow | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1982 r. | |
Commencement Exercises | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1985 r. | |
25 Bulding Blocks | Cor., Pf. | 1985 r. | |
Almeida Prado José | Trio from the Diary of Pero Vaz de Caminha | Vn., Cor., Pf. | op. 8 |
Amram David | Trio | Sfx., Cor., Fg. | 1958 r. |
3 Songs for Malboro | Vc., Cor. | 1962 r. | |
Fanfare and Processional | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1966 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1968 r. | |
Andriessen Jurriaan | L’incontrodi Cesare e Cleopatra | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1956 r. |
4 madrigali | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1962 r. | |
Sciarada spagnuola | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1962 r. | |
Andriessen Hendrik | Aubade | 2 Tr., Cor., Tbn. | 1951 r. |
Suite | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1951 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1951 r. | |
Sérénade | Fl., Cor. ing., Cor., Pf. | 1970 r. | |
Arrieu Claude | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1955 r. |
2 pièces | 2 Vn., Vl., Vc., Cb., Cor., Ar., Per. | 1966 r. | |
Arnold Malcolm | Kwintet nr 1 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 73, 1961 r. |
Kwintet nr 2 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 132, 1988r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 2, 1943 r. | |
3 Shanties | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 4, 1943 r. | |
Kwintet | Vn., Vl., Fl., Fg., Cor. | op. 7, 1943 r. | |
Divertimento | Oktet Dęty | op. 137, 1988r. | |
Artyomov Vyacheslav | Romantic Capriccio | 2 Vn., Vl., Vc., Cb., 2 Cor., Pf. | 1975 r. |
Zvyozdnïy veter | Vn., Vc., Fl., Cor., Pf., Cmp. tb. | 1983 r. | |
Avalon Robert | Zeal | Cor., Pf. | |
Babbitt Milton | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1953 r. |
Counterparts | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1992 r. | |
Becenquinquagenary Fanfary | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1995 r. | |
Bacewicz Grażyna | Kwintet dęty | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1932 r. |
Inkrustacje na waltornię i zespół kameralny | Vn., Vc., Cb., Cor., Ar., T-t, Leg. | 1965 r. | |
Bainbridge Simon | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1970 -71rew. 1974 r. |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1974 r. | |
Baker Ernest | Rondo mit Mozart | Ob., Cl., Fg., Cor. | |
Banks Don | Trio | Vn., Cor., Pf. | 1962 r. |
Barber Samuel | Summer Music | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1953 r. |
Barraine Elsa | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1931 r. |
Fanfare | Cor., Pf. | ||
Cerpules | Cor., Pf., | ||
Bawden Rupert | Passamezzo di battaglia | Ob., Cor., Ccmb. | |
Bennett Richard Rodney | Sonata | Cor., Pf. | 1978 r. |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1983 r. | |
Comedia III | Vn., Vc., Fl., Ob., Cl., Tr., Cor., 2 Per.,Pf., | 1973 r. | |
Comedia IV | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1973 r. | |
Sonata | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. Pf. | 1986 r. | |
Fanfare | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1962 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1968 r. | |
Romance | Cor., Pf. | ||
Bentzon Niels Viggo | Sonata | Cor., Pf. | Op. 47, 1947 r. |
Kopenhagener Konzert nr 1 | Fl., Cor., Ccmb. | ||
Trio | Fg., Tr., Cor. | op. 82, 1952 r. | |
Kwintet Nr. 5 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 116, 1958 r. | |
Berg Josef | 5 Fug | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1957 r. |
Berio Luciano | Kwintet dęty | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1948 r. |
Opus number zoo | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1950-51 r., rew. 1970 r. | |
Ricorrenze | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1985-87 r. | |
Call | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1985 r. | |
Terre Chuleuveuse | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1985 r. | |
Berkeley Lennox | Trio | Vn., Cor., Pf. | op. 44, 1953 r. |
Sekstet | 2 Vn., Vl., Vc., Cl., Cor. | op. 47, 1955 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 90, 1975 r. | |
Bernett Carol | Sonata | Cor., Pf., | 1973 r. |
Kwintet | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1990 r. | |
Bernstein Leonard | Brass Music | Tr., Cor., Tbn., Tb., Pf. | 1948 r. |
Pance Suite | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1990 r. | |
Elegy for Mippy I | Cor., Pf. | ||
Birtwistle Harrison | Refrains and Choruses | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1957 r. |
Five Distances for Five Instruments | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1992 r. | |
Bissill Richard | Three Portraits | 8 Cor. | |
Trio | Vn., Cor., Pf. | ||
Song of new world | Cor., Pf. | ||
Sic itur ad astra | Cor., Pf. | ||
Rate of spring rag | 4 Cor. | ||
Bjelinski Bruno | Sonatina | Cor., Pf. | 1973 r. |
Scherzo di notte | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1969 r. | |
Varijacije na pučku temu | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1975 r. | |
Poesis | 2 Cl., 2 Fg., 2 Cor., | 1979 r. | |
Tri mušketira | 3 Cor. | 1984 r. | |
Bliss Arthur | Rhapsody | S., T., 2 Vn., Vl., Vc., Vb., Fl., Cor., | 1919 r. |
Blumer Theodor | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 52 |
Sekstet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Pf. | op. 48 | |
Blum Robert | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1962 r. |
Stationen | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1967 r. | |
Lamentatio Angelorum | 2 Vn., Vl., Vc., Cb., Fl., Ob., Cl., Cor. | 1942 r. | |
Bobić Davor | Cappricio | Cor., Pf. | A.O. 57 |
Bobilow Leonid | Traurige Weise | Cor., Pf. | |
Bonis Mélanie | Scènes de la forêt | Fl., Cor., Pf. | op. 123, 1927-28 r. |
Borroff Edith | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1947 r. |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1948 r. | |
Game Pieces | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1980 r. | |
Vorspiel über das Thema ‘In dulci jubilo' | 2 Fl., 2 Cor., Pf. | 1951 r. | |
Sonata | Cor., Pf. | 1954 r. | |
Bowen Edwin York | Sonata | Cor., Pf. | op.101, 1937 r |
Kwintet | 4 Vn., Cor., | op.85, 1927 r. | |
Ballade | Ob., Cor., Pf. | op. 133 | |
Bozza Eugène | Variations sur un thème libre | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 42, 1943 r. |
Sherzo | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 48, 1944 r. | |
Suite | 4 Cor. | 1947 r. | |
Sonatina | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1951 r. | |
Symphonie da camera | 2 Ob., 2 Cl., 2 Fg., 2 Cor. | 1960 r. | |
Bis | 2 Tr., 2 Cor., Tbn., Tb. | 1963 r. | |
Suite Française | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1967 r. | |
Suite nr 2 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1967 r. | |
Pentaphonie | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1969 r. | |
Trilogie | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1969 r. | |
Quatre mouvements pour septuor à vent | Fl., Ob., Cl., Fg., Tr., Cor., Tbn. | 1970 r. | |
Octanphonie | 2 Ob., 2 Cl., 2 Fg., 2 Cor. | 1972 r. | |
Trois Mouvment | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1979 r. | |
Quand les muses, collaborent me | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | ||
Trois pièces pour septuor de cuivres | 2 Tr., Cor., 3 Tbn., Tb. | 1985 r. | |
Symphonie de chambre | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Ar., Cel., Pf. | ||
En Foret | Cor., Pf. | 1941 r. | |
Sur les Cimes | Cor., Pf. | ||
En Irlandie | Cor., Pf. | ||
Chant lointain | Cor., Pf. | ||
Božič Darijan | Polyrhytmia | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1968 r. |
3D | Tr., Cor., Tbn. | 1972 r. | |
Böhme Oskar | 2 Dreistimmige Fugen | Tr.,Cor., Tbn | op. 28,1904 r. |
Bradić Srećko | Lost Music | Fl.,Ob., Cl., Cor., | |
Britten Benjamin | Canticle II „Stil falls the rain” | T., Cor., Pf. | op. 55, 1954 r. |
Broadstock Brenton | Deserts Bloom | 2 Ob., 2 Cl., 2 Fg., 2 Cor., | 1990 r. |
Nearer Farther | Cor., Pf. | 1992 r. | |
Broedsgard Anders | Unicor | 2 Vn., Vl., Vc., Cor. | op. Es |
Brouwer Margaret | Sonata | Cor., Pf. | 1996 r. |
Brugk Hans Melchior | Serenada | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 22, 1955 r. |
Sextet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Pf. | op. 38, 1973 r. | |
Burdick Richard | Trinitization | 2 Vn., Vl., Vc., Fl., Ob., Cor., Pf. | 1981 r. |
Pluto | Vc., Fl., Cor., Ar. | 1983 r. | |
Blue Stone Fantasy | Vc., Fl., Cor., Ar. | ||
Serenada | Vc., Cb., 2 Ob.,Cl., 2 Cor. | 1983 r. | |
Polaris Overture | Vn., Vc., Fl., Ob., Cl., Tr., Cor., Org. | ||
A Puff of smoke | Fl., Cor. | 1983 r.rew. 1993 r. | |
Seraphic Meditation | S., Cor. ing., Org., Cor. | ||
The Pivot Point | Ob., Fg., Cor. ing., 2 Cor. | ||
Luxor | 2 Cor. | ||
Sonata nr 1 | Cor., Pf. | ||
Abracadabra | Vc., Fl., Cor. ing., Pf. | ||
The Ocean | T., Cor., Org., Per. | ||
Sonata nr 2 | Pf., Cor. | ||
Trio | Vn., Cor., Pf. | 1986 r. | |
Romance | Vn., Cor., Pf. | 1986 r. | |
Duet | Cl., Cor. | 1987 r. | |
Trio | 3 Cor. | op. 36, 1987 r. | |
Kwartet | 4 Cor. | op. 39, 1987 r. | |
12 Duetów | 2 Cor. | op. 40 | |
Sonata | Cor., Org. | op. 42 | |
Duet | 2 Cor. | op, 50 | |
Kwartet | 4 Cor. | op. 51 | |
The Hermit | Cor., Org. | op. 53 | |
Duet | Cor., Cb. | op. 54 | |
Romance | Cor., Pf. | op. 55 | |
Mandala III | Vn., Cor. | op. 58 | |
Astral Waves II for Violin | Vn., Cor., taśma. | op. 64 | |
Burgon Geoffrey | Four Horns | 4 Cor. | |
Little Missenden Variations | Cl., Fg., Cor. | 1984 r. | |
Busler-Blais Lydia | Frost Cycle | S., Cor., Pf. | 1997 r. |
Villa After the Storm | 2 Cl., Vc., Cor. | 1995 r. | |
For My Love On His Birthday | Głos, Vc., Cor., Vbr. | ||
Butterworth Arthur | Scherzo | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 19, 1956 r. |
Sextet | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb., Pf. | op. 16, 1957 r. | |
Kwintet | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 91, 1992 r. | |
Morris Dancers | 4 Cor., | op. 101,1998 r. | |
Cage John | Music for Wind Instruments – cz. III | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1938 r. |
Party Pieces: Sonorus and Exquisite Corpses | Fl., Cl., Fg., Cor., Pf. | 1949/1950 r. | |
Carter Elliott | Kwintet Dęty | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1948 r. |
Kwintet na instrumenty dęte blaszane | 2 Tr., Cor., 2 Tbn. | 1974 r. | |
Fantasy on Purcell's Fantasia on One Note | 2 Tr., Cor., 2 Tbn. | 1974 r. | |
Birthday Flourish | 2 Tr., Cor., 2 Tbn. | 1988 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Pf. | ||
Chávez Carlos | Energía for Nine Instruments | B., Vn., Vc., Cb., Fl., Fl. picc., Fg., Tr., Cor.,Tbn. | 1925 r. |
Sonata | 4 Cor. | 1929-30 r. | |
Soli II | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1961 r. | |
Childs Barney | 4 Pieces | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Sfx. | 1977 r. |
A Box of View | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1988 r. | |
Clearfield Andrea | Song of the Wolf | Cor., Pf. | 1996 r. |
Cooke Arnold | Rondo | Cor., Pf. | 1950 r. |
Arioso and Scherzo | Vn., 2 Vl., Vc., Cor. | 1955 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1961 r. | |
Cortés Ramiro | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1967-68 r. |
Capriccio | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1971 r. | |
Cossetto Emil | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1953 r. |
Cowie Edward | Cartoon Music | Vn., Vc., Fl. pic., Cl./Sfx., Cor., 2 Perc. | 1985-6 r. |
48, books 1-2 | Vn., Vl., Vc., Fl., Cl., Cor., Perc., Ar., Pf. | 1993 r. | |
Point and Line to Plane | Vn., Vl., Vc., Fl., Cl., Fg., Cor., Pf. | 1995 r. | |
Crawford-Seeger Ruth | Suite | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1952 r. |
Dahl Ingolf | Allegro and Arioso | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1942 r. |
Music for Brass Insts | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1944 r. | |
Fanfare on A and C | B., 3 Tr., Cor., Tbn. | 1969 r. | |
Damase Jean-Michel | 17 Variations | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1951 r. |
Berceuse | Cor., Pf. | op. 19 | |
Pavane Variée | Cor., Pf. | ||
Davies Peter Maxwell | Alma Redeptoris Mater | Fl., 2 Cl., Fg., Cor. | op. 5, 1957 r. |
Birthday Canon for Richard Hall’s 70th Birthday | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1973 r. | |
Kwintet | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 100,1981 r. | |
4 Voluntaries | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1982 r. | |
2 Motets | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1982 r. | |
March: The Pole Star | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1982 r. | |
Joey’s Tune | Vn., Cl., Fg., Cor. | 1996 r. | |
Dean Brett | Three Pieces | 8 Cor. | |
Winter Songs | T., Fl., Ob., Fg., Cl., Cor. | 2000 r. | |
Defaye Jean-Michel | Alpha | Cor., Pf. | |
Dello Joio Norman (DeGioio Nicodemo) | Reflections on a Xmas Tune | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1981 r. |
Del Mar Norman | Sonatina | 2 Cor. | 1984 r. |
Del Tredici David | Brass Symphony | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1992 r. |
Heavy Metal Alice | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1995 r. | |
D'Indy Vincent | Sarabande et menuet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Pf. | op. 72, 1918 r. |
Trois petites pièces Nr 3 | Cor., Pf. | ||
Donatoni Franco | Blow | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1989 r. |
Jay | 2 Tr., 3 Cor., 2 Tbn., Pf. | 1993 r. | |
Sincronie II | Vn., Vl., Vc., Fl., Fg., Cor., Pf. | 1994 r. | |
Luci II | Fg., Cor. | 1995 r. | |
Dubois Pierre-Max | Le cinéma muet | Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1972 r. |
Sinfonai da Camera | Fl., Ob., Cl., Fg., Sxf., Cor., | 1965 r. | |
Dukas Paul | Villanelle | Cor., Pf. | |
Durey Louis | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 96, 1963 r. |
Etler Alvin | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1955 r. |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1957 r. | |
Koncert | Vn., Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1958 r. | |
Kwintet | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1963 r. | |
Sonic Sequence | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | ||
Ewald Victor | Kwintet nr 3 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 7, 1905 r. |
Kwintet nr 4 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 8, 1912 r. | |
Ewazen Eric | Ballade, Pastorale and Dance | Fl., Cor., Pf. | 1993 r. |
Trio | Fg., Cor., Pf. | ||
Sonata | Cor., Pf. | ||
Frost Fire | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1990 r. | |
Grand Canyon | 8 Cor. | 1996 r. | |
Colchester Fantasy | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1987 r. | |
A Western Fanfare | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1997 r. | |
Frost Fire | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1990 r. | |
A Philharmonic Fanfare | Tr., Cor., Tbn. | 1997 r. | |
Farkas Ferenc | Serenade | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1951 r. |
Antiche danze ungheresi del 17. secolo | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1959 r. | |
La cour du roi Mathias | 2 Vn., Vl., Vc., Cb., Cl., Fg., Cor. | 1977 r. | |
Quattro Pezzi | Cb., Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1966 r. | |
Contrfacta Hungarica | Dęty Oktet | 1976 r. | |
Faust Randall | Three American Folksongs | 2 Cor., Pf. | |
Fanfare for the Southeastern Horn Workshop | 8 Cor. | ||
Kwartet | 4 Cor. | ||
Auburn Echoes | Fl., Cor., Pf. | ||
Gallery Music | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | ||
Rondo | Cor., Pf. | ||
Celebration | Cor., Org. | ||
Meditation | Cor., Org. | ||
Fine Vivian | Kwintet | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1978 r. |
Dancing Winds | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1987 r. | |
Hymns | Vc., Cor., 2 Pf. | 1991 r. | |
Fine Irving | Partita | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1948 r. |
Romanza | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1959 r. | |
Foerster Josef Bohuslav | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 95, 1909 r. |
Nonet | Vn., Vl., Vc., Cb., Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 147,1931 r. | |
Foretić Silvio | Prelude and Toccata | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | |
Polonaise | 4 Sxf., Cor., 4 Tbn., Pf. | ||
Foss Lukas | Studies Improvisation | Vl., Cl., Cor., Pf., Per., | 1959 r. |
La Grotte des Vents | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1972 r. | |
Françaix Jean | I Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1948 r. |
II Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1987 r. | |
Sekstet | Fl., Ob., Fg., Cl., Cl.b., Cor. | 1991 r. | |
Oktet | 2 Vn., Vl., Vc., Cb., Cl., Cor., Fg. | 1972 r. | |
Fricker Peter Racine | Sonata | Cor., Pf. | op. 24, 1955 r. |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 5, 1947 r. | |
Oktet | Vn., Vl., Vc., Cb., Fl., Cl., Fg., Cor. | op. 30,1957-58 r. | |
Madrigals | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 89, 1984 r. | |
Gates Crawford | Sonata | Cor., Pf. | op. 48 |
Gerhard Roberto | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1926 r. |
El conde sol | Vn., Vc., Fg., Tr., Cor., Pf. | 1927 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1928 r. | |
Nonet | Fl., Ob., Cl., Fg., Tr., Cor., Tbn., Tb., Acc. | 1956 – 57 r. | |
Grainger Percy | Walking Tune | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1900-1905 r. |
Gržinić Vjekoslav | Divertimento | Cor., Pf. | 1964 r. |
Hamilton Iain | Sonata Notturna | Cor., Pf. | 1965 r. |
Hartley Walter | Sonoroties II | Cor., Pf. | |
Meditation | Cor., Pf. | 2000 r. | |
Fantasy on Vermont Tunes | Cor., Pf. | 1995 r. | |
Havlík Ferdinand | Three Fugues | 3 Cor., Pf. | |
Mileniana | 8 Cor. | ||
Heiden Bernhard | Sonata | Cor., Pf. | 1939 r. |
Kwintet | 2 Vn., Vl., Vc., Cor. | 1952 r. | |
Sinfonia | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1949 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1965 r. | |
Kwintet | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1965 r. | |
Intrada | Fl., Ob., Cl., Fg., Sxf., Cor. | 1970 r. | |
Kwartet | 4 Cor. | 1981 r. | |
Sextet | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb., Pf. | 1983 r. | |
Kwartet | Vn., Vc., Cor., Pf. | 1985 r. | |
Henze Hans Werner | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1952 r. |
Concerto per il Marigny | Vn., Vc., Cl., Cl. b., Tr., Cor., Tbn., Pf. | 1956 r. | |
Quattro Fantsie | 2 Vn., Vl., Vc., Cb., Cl., Fg., Cor. | 1963 r. | |
Fragmente aus einer Show | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1971 r. | |
L'autunno | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1977 r. | |
Variation | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1981 r. | |
Hidas Frigyes | Kwintet nr .1 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1961 r. |
Kwintet nr. 2 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1969 r. | |
Kwintet nr 3 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1979 r. | |
Divertimento | Oktet dęty | 1985 r. | |
1+5 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Tbn. | 1989 r. | |
Hindemith Paul | Trio | Cl., Cor., Pf. | 1914 r. |
Sonata na cztery rogi | 4 Cor. | 1952 r. | |
Mała muzyka kameralna nr 2 na kwintet dęty | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 24, 1922 r. | |
Septet | Fl., Ob., Cl., Cl. b., Fg., Tr., Cor. | 1948 r. | |
Oktet | 2 Vn., Vl., Vc., Cb., Cl., Fg., Cor. | 1957-58 r | |
Sonata | Cor., Pf. | 1939 r. | |
Sonata in Es | Cor/Sxcor., Pf. | 1942 r. | |
Hlobil Emil | Sonata | Cor., Pf. | op. 21, 1942 r. |
Hoiby Lee | Diversions | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 10, 1953 r. |
Sextet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Pf. | op. 28, 1974 r. | |
Holliger Heinz | „h” | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1968 r. |
Quodlibet pour Aurèle | 2 Vn., 2 Fl., Cor. | 1986 r. | |
Kwintet | Ob. + Cor. ing., Cl., Fg., Cor., Pf. | 1989 r. | |
Holloway Robin | Serenade | 2 Vn., Vl., Vc., Cb., Cl., Fg., Cor. | op. 41, 1978-9 |
Divertimento nr. 5 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb | 1986-7 | |
Serenade in B | 2 Ob., 2 Cl., 2 Fg., 2 Cor. | op. 92, 2000 r., | |
Holmboe Vagn | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1933 r. |
Notturno | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 19, 1940 r. | |
Aspekter | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 72, 1957 r. | |
Kwintet nr 1 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 79,1961-62 r. | |
Kwintet nr 2 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 136,1978 r. | |
Music with Horn | Vn., Cor., Pf. | op. 148,1981 r. | |
Holst Gustav | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 14, 1903 r. |
Hovhaness Alan | 6 Dances | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op.79, 1967 r. |
Sunset on Mount Tohoma | 2 Tr., Cor., Tbn., Org. | op. 319,1978 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 159,1960 r.,rew. 1965 r. | |
„Ps” | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 358,1981 r. | |
Ibert Jacques | Trois Pièces brèves | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1930 r. |
Irino Yoshirö | Globus I | Cor., Per. | 1971 r. |
Partita | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1962 r | |
Jacob Gordon | Sextet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Pf. | 1956 r. |
Divertimento | 2 Fl., 2 Cl., 2 Fg., 2 Cor. | 1968 r. | |
Janáček Leoš | Mládi sekstet | Fl., Ob., Cl., Cl. b., Fg., Cor., Pf. | 1924 r. |
Concertiono | 2 Vn., Vl., Cl., Fg., Cor., Pf. | 1925 r. | |
Jeppesen Knud | Little Trio | 2 Cor., Pf. | |
Ježek Jaroslav | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1931 r. |
Kelemen Milko | Étude, contrapuntiques | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1959 r. |
Entrances | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1966 r. | |
Khachaturjan Karen | Trio | Vn., Cor., Pf. | |
Kilar Wojciech | Sonata | Cor., Pf. | 1954 r. |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1952 r. | |
Kirchner Volker David | Mysterion | Vl. d'amore., Vc., Fl., Cor., Pf. | 1985 r. |
Lamento e danza d'Orfeo | Cor., Pf. | 1986-87r. | |
3 poemi | Cor., Pf. | 1986-87 r. | |
Il canto della notte | Vn., Vl., Vc., Cl., Cor., Pf. | 1997-98 r. | |
Klobučar Anđelko | Trio | Vn., Cor., Org. | 1999 r. |
Sonata | Cor., Org. | ||
Movement | 2 Vn., Vl., Vc., Cor. | ||
Dipth | Cor., Org. | 1982 r. | |
Canzona | Cor., Org. | 1968 r. | |
Arioso e Allegro | Cor., Org. | 1990 r. | |
Stawak | 2 Vn., Vl., Vc., Cor. | 1988 r. | |
Knussen Oliver | Processionals | 2 Vn., Vl., Vc., Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1968 -78 r. |
Song without Voices | Vn., Vl., Vc., Fl., Cor., ing., Cl., Cor., Pf., | op. 26,1990-91 r. | |
Koechlin Charles | Sonata | Cor., Pf. | op. 70, 1918-1925 r. |
Septet | Fl., Ob., Cor. ing., Cl., Fg., Sxf., Cor. | 1937 r. | |
15 pièces | Pf., naturalny Cor. / 4 Cor. | 1942 r. | |
Koehler Siegfried | Sonata | Cor., Pf. | op. 32 |
Koenig Gottfried Michael | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1958-59 r. |
Koetsier Jan | Cinq Miniatur | 4 Cor. | op. 64, 1971 r. |
Cinq Nouvelles | 4 Cor. | op. 34a, 1947r. | |
Septett | Vn., Vl., Vc., Cb., Cl., Fg., Cor. | op. 4,1932/58 r. | |
Introduction et folatrerie avec un thème | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Pf. | op. 31/5a,1961 r. | |
Nonett | 2 Vn., Vl., Vc., Cb., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 49a,1968 r. | |
Sonatina | Cor., Pf. | op. 59/1,1972 r. | |
Rondo sereno per nove strumenti | 2 Vn., Vl., Vc., Cb., Cl., Fg., Cor., Pf. | op. 72, 1976/80 r. | |
Sonata | Cor., Ar. | op. 94, 1983 r. | |
Sextett | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Pf. | op. 110,1987 r. | |
Dresdner Trio | Ob., Cor., Pf. | op. 130,1992 r., | |
I Divertimento | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 16/11937 r. | |
Petite Suite | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 33/1, 1947/57 r. | |
Quartettino | 2 Tr., Cor., Tbn. | op. 33/2,1950 r. | |
Choral und Fuge über »So nimm denn meine Hände« | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 33/3, 1947/49 r. | |
II Divertimoento | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 35,1947 r. | |
Oktett | 2 Ob., 2 Cl., 2 Fg., 2 Cor. | op.53, 1968 r. | |
Brass Quintett | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 65, 1974 r. | |
Hymn for 4 or more Horns in F | 4 Cor. (lub więcej) | op. 69/2,1980 r. | |
Introduktion und Variationen über das »Vyšehrad«-Thema von Friedrich Smetana | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb., Ar. | op. 71, 1976 r. | |
Konzertante Musik für acht Hörner | 8 Cor. | op. 78, 1979 r. | |
Kleiner Zirkusmarsch | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 79a,1978 r. | |
Kinderzirkus | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 79b1986 r. | |
Metamorphosen über ein Thema aus »Die Moldau« von Friedrich Smetana | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb., Ar. | 1985 r.,op. 102 | |
Badinerie (J. S. Bach), arrangiert für Tuba-Solo und 4 Blechbläser | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb | op. 105/11982 r. | |
Sechs Tüßlinger Hornrufe | 6 Cor. (lub więcej) | op. 105/4, 1986 r. | |
Feierliche Musik | 4 Cor. | op. 114b,1986 r. | |
Figaro-Metamorphosen nach Themen aus »Figaros Hochzeit« von W. A. Mozart | Tr., Cor., Tbn. | op. 1311992 r. | |
Falstaffiade, Variationen über ein Thema aus »Die lustigen Weiber« von Otto Nicolai | 4 Cor., Tb. (solo) | op. 134b,1993 r. | |
Quintetto Lirico | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 141,1994 r. | |
Don Quichottisen | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 144,1996 r. | |
5 Unterkagner Ländler | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 155,2000 r. | |
15 kleine Stücke aus dem »Jugendalbum« von Robert Schumann, Transkription für Blechbläserquintett | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 2000 r.. | |
Kotoński Włodzimierz | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1964 r. |
Multiplay | 2 Tr., Cor., 2 Tbn., Tb. | 1971 r. | |
Quartettino | 4 Cor. | 1950 r. | |
Krek Uroš | Episodi concertanti | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1970 r. |
Křenek Ernst | Pentagram | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 163,1957 r. |
Alpbach Quintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Per. | op.180, 1962 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 130,1952 r. | |
Sonata | Cor., Org. | op. 239,1988 r. | |
Krol Bernhard | Ballade | Cor., Pf. | op. 94 |
Kvandal Johan | 3 salmentoner | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 23 b,1963 r. |
Intoduction and Allegro | Cor., Pf. | op. 30,1969 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 34,1971 r. | |
Nattmusikk | 2 Ob., 2 Cl., 2 Fg., 2 Cor. | 1981 r. | |
Ouverture – fantasy | 2 Tr., 3 Cor., 2 Tbn., Tb. | 1982 r. | |
Kwartet | 4 Cor. | op. 73, 1988 r. | |
Láng István | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1963 r. |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1966 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1975 r. | |
Larsson Lars-Erik | Quattro tempi, divertimento | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 55, 1968 r. |
Lees Benjamin | Sonata | Cor., Pf. | 1951 r. |
3 Variables | Ob., Cl., Cor., Pf. | 1955 r. | |
2 Miniatures | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1974 r. | |
Contours | Vn., Vc., Cl., Cor., Pf. | 1994 r. | |
Levy Frank Ezra | Sextet | Pf. | 1992 r. |
Trio | Fl., Cor., Pf. | 1991 r. | |
Suite | Cor., Pf. | 1960 r. | |
Ligeti György | 6 Bagatel | Fl/Fl picc., Ob., Cl., Fg., Cor., | 1953 r. |
10 utworów na kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1968 r. | |
Trio | Vn., Cor., Pf. | 1982 r. | |
Lindberg Magnus | 3 Pieces | Vn., Vl., Vc., Cor. | 1976 r. |
Arabesques | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1978 r. | |
Lipatti Dinu | Aubade | Ob., Cl., Fg., Cor. | |
Quintet a vent a Monsieur Roger Cortet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | ||
Lutosławski Witold | Mini-uwertura | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb | 1982 r. |
Fanfare for Cube | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb | 1987 r. | |
Fanfare for Lancester | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb., Per. | 1989 r. | |
Lyon David | Hors d'Oeuvere | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | |
Madsen Trygve | Sonata | Cor., Pf. | op. 24 |
Magdić Josip | Elegie | Cor., Pf. | op. 7 |
Malawski Artur | Żywioł Tatr | 2 Ob., 2 Cl., Fg., Cor. | op. 11, 1934 r. |
Maric Ljubica | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1931 r. |
Martino Donald | Koncert | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1964 r. |
Martinů Bohuslav | Kwartet | Vc., Cl., Cor., Per. | 1924 r. |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1930 r. | |
Serdenada I | 3 Vn., Vl., Cl., Cor. | 1932 r. | |
Nonet | Vn., Vl., Vl., Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Pf. | 1925 r. | |
Nonet | Vn., Vl., Vc., Cb., Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1959 r. | |
Maruyama Kazunori | Foxtrot for Tomcat | Cor., Pf. | |
McCabe John | Fantasy | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1966 r. |
Dance – Movements | Vn., Cor., Pf. | 1967 r. | |
Rounds | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1968 r. | |
Concert | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Pf. | 1969 r. | |
Harbour witch Ships | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1991 r. | |
Postcards | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1991 r. | |
Miletić Miroslav | Three Scherzo | Cor., Vn. | |
Milhaud Darius | La Cheminée du roi René | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 205,1939 r. |
4 Esquisses | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 227,1941 r. | |
Divertissement | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 299b,1958 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 443,1973 r. | |
Montague Stephen | Behold a Pale Horse | 2 Tr., 2 Cor., 2 Tbn., Tb | 1994 r. |
Musgrave Thea | Chamber Concert nr 1 | Vn., Vl., Vc., Ob., Cl., Fg., Tr., Cor., Tbn. | 1962 r. |
Chamber Concert nr 3 | 2 Vn., Vl., Vc., Cb., Cl., Fg., Cor. | 1966 r. | |
Music for Horn and Piano | Cor., Pf. | 1967 r. | |
Space Play | 2 Vn., Vc., Vl., Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1974 r. | |
Fanfare | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb | 1982 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1992 r. | |
Neuling Hermann | Bagatelle | Cor., Pf. | |
Nielsen Carl | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 43, 1922 r. |
Serenata in vano | Vc., Cb., Cl., Fg., Cor. | 1914 r. | |
Canto Serioso | Cor., Pf. | 1913 r. | |
Nørgård Per | Kwintet Whirl's World | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor | 1970 r. |
Syn | 2 Tr., Cor., 2 Tbn. | 1988 r.,rew. 1989 r. | |
Scintillation, 1993 | Vn., Vl., Vc., Fl. + Fl. picc., Cl. + Cl. b., Cor., Pf. | 1993 r. | |
Det er så yndigt, Den signede dag, At følges | Ob., Tr., Cor., Tbn. | 1975 r . | |
Osmon Leroy | Music for Five Winds | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | |
Three Poems by Hugh Scott | S., Vc., Cb., Fl., Cl. Cor. | ||
Introduction and Allegro | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | ||
Paciorkiewicz Tadeusz | Kwinet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1951 r. |
Muzyka kamerlana | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1978 r. | |
Preludium | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1980 r. | |
Panufnik Andrzej | Quintetto Academico | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1953 r.,rew. 1956 r. |
Papandopulo Boris | Elegy | Cor., Ar. | 1965 r. |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1954 r. | |
Mali koncert | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1971 r. | |
Prelude | Cor., Org. | 1982 r. | |
Koncert kamerlany | Vn., Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1986 r. | |
Trio | Tr., Cor., Tbn. | 1987 r. | |
Legenda | Cor., Ar. | 1990 r. | |
Parać Frano | Scherzo | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1985 r. |
Pauer Jiři | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1960 r. |
Trio | 3 Cor. | 1986 r. | |
Zelené Kousky | Tr., Cor., Tbn. | 1997 r. | |
Perle George | For Pf and Wind | Fl., Cor. ing., Cl., Fg., Cor., Pf. | 1988 r. |
Kwintet nr 1 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1959 r. | |
Kwintet nr 2 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1960 r. | |
Kwintet nr 3 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1967 r. | |
Kwintet nr 4 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1984 r. | |
Duos | 2 Vn., Vl., Vc., Cb., Cor. | 1995 r. | |
Perrini Nicholas | Festival fanfare | 6 Cor. | |
Persichetti Vincent | Pastoral | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 21, 1943 r. |
King Lear | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Timp., Pf. | op. 35, 1948 r. | |
Parable II | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 108,1968 r . | |
Peterson Wayene | Metamophosis | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1967 r. |
Encounters | Vn., Vc., Fl/Fl. pic. Cl., Cl. b., Tr., Cor., Per., Pf. | 1976 r. | |
Petrić Ivo | Gemini concertino | Vn., Cor. | 1975 r. |
Music for five | Cor., 4 Per. | ||
Lyric Fragment | MS., Cor., Pf. | ||
Sonata nr. 1 | Cor., Pf. | 1960 r. | |
Sonata nr. 2 | Cor., Pf. | 1991 r. | |
Kwintet nr 1 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1953 r. | |
Kwintet nr 2 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1959 r. | |
Croquis sonores | B., Cb., Cl., Cor., Per., Ar., Pf. | 1963 r. | |
7 Fragmentów | Vn., Vc., Ob., Cl., Tr., Cor., Ar. | 1963 r. | |
Fanfare in nokturni | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1977 r. | |
Muzyka | 5 Cor., 4 Per. | 1981 r. | |
Lyrica | Cor., Pf. | ||
Piston Walter | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1956 r. |
Pirchner Werner | Born for Horn | 5 Cor. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1974 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1982 r. | |
Kwintet | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1996 r. | |
Plagge Wolfgang | Sonata nr. 1 | Cor., Pf. | |
Sonata nr. 2 | Cor., Pf. | op. 8 | |
Sonata nr. 3 | Cor., Pf. | op. 88, 1995 r. | |
Kwintet | 2 Vc., Cor., 2 Pf., | 1986 r. | |
A Litany | Cor., Pf. | op. 39, 1989 r. | |
Canzona | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb., Pf. | op. 53, 1990 r. | |
Poser Hans Wolfgang | Sonata | Cor., Pf. | |
Poulenc Francis | Soanata Trio | Tr., Tbn., Cor. | 1922 r.,rew. 1945 r. |
Sextet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Pf. | 1932 r. | |
Radić Dušan | Preludio aria e rondo | Ob., Cor., Pf. | 1985 r. |
Ránki György | Pentaerophonia | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1958 r. |
Lúdapó meséi | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1987 r. | |
Reinecke Carl | Trio | Cl., Cor., Pf. | op. 274,1905 r. |
Revueltas Silvestre | 2 piezas serias | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1957 r. |
Riegger Wallingford | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 51, 1952 r. |
Nonet | 3 Tr., 2 Cor., 3 Tbn., Tb. | op. 49, 1951 r. | |
Ropartz Joseph Guy | Two pieces | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1924 r. |
Rybicki Feliks | Variations | 4 Cor. | 1977 r. |
Schönberg Arnold | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 26,1923-24 r. |
Seiber Mátyás | Serenade | 2 Cl., 2 Fg., 2 Cor. | 1925 r. |
Fantasy | 2 Vn., Vl., Vc., Fl., Cor. | 1945 r. | |
Permutazione a 5 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1958 r. | |
Schat Peter | Septet | Vc., Fl., Ob., Cl.b., Cor., Per., Pf. | op. 3, 1957 r. |
Octet | Fl., Ob., Cl., Fg., 2 Tr., Cor., Tbn. | op. 4, 1958 r. | |
Improvisations and Symphonies | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 11, 1960 r. | |
Sikorski Tomasz | Antyfony | S., Cor., Cmp. Tb., 4 Gg + taśma | 1967 r. |
Homofonia | Tr., Cor., Tbn., Pf., Gg. | 1968-70 | |
Simpson Robert | Kwartet | Vn., Vc., Cor., Pf. | 1975 r. |
Trio | Vn., Cor., Pf. | 1984 r. | |
Sköld Yngve | Suite | Vc., Cor., Pf. | op. 71, 1975 r. |
Sparre Olsen Carl Gustav | Aubade | Fl., Cor. | op. 57, 1995 r. |
Stockhausen Karlheinz | Adieu | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1966 r. |
Štuhec Igor | Tema con variazion | Vn., Cor., Pf. | |
Kwintet | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1953 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1996 r. | |
Four composition | Cor., Pf. | ||
Septet | Vn., Vl., Vc., Fg., Cl., Cor., Pf. | 1953 r. | |
Svane Randall | Sonata | Cor., Pf. | |
Sojourner | Ob., Fg., Cor. | ||
Szalonek Witold | Archus Music | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1970 r. |
Tansman Aleksander | Dance de la sorcière | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor., Pf. | 1924 r. |
Oktet nr.1 | Oktet dęty | 1945 r. | |
Oktet nr. 2 | Oktet dęty | 1947 r. | |
Miniatures | Tr., Cor., Tbn. | 1976 r. | |
Tcherepnin Alexander | Six Pieces | 4 Cor. | |
Kwintet | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 105, 1972 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | op. 107,1976 r. | |
Tippett Michael | Sonata | 4 Cor. | 1955 r. |
Tomasi Henry | Variations sur un thème corse | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1925 r. |
Jeux de Geishas, suite japonaise | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1936 r. | |
Danse Profane | Cor., Pf. | ||
Chant Corse | Cor., Pf. | ||
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1952 r. | |
Tomlinson Ernest | Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1951 r. |
Turner Kerry | Sonata | Cor., Pf. | |
Twas a Dark and Stormy Night | Cor., Pf. | ||
Richochet | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb | op. 23, 1993 r. | |
Kwartet | 4 Cor. | op. 18, 1991 r. | |
Casbach of Tetouan | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb | op. 21, 1993 r. | |
Sic Lives of Jack McBridge | T., Vn., Cor., Pf. | op. 22, 1993 r. | |
Unlikely Fusion | Vn., 4 Cor., Pf. | op. 24, 1993 r. | |
Ghost Riders | 2 Tr., 2 Cor., 2 Tbn., B. tbn., Tb. Opcjonalnie T. | op. 27, 1994 r. | |
The Pocono Menagerie | Tr., Cor., Tb., Pf. | op. 25, 1994 r. | |
Chaconne | 3 Cor. | op. 26, 1994 r. | |
Quarter-After-Four | Vn., Cor., Pf. | op. 33, 1996 r. | |
Fandango | 4 Cor. | op. 35, 1996 r. | |
Kwartet nr 4 | 4 Cor. | op. 36, 1996 r. | |
Improvisation | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | op. 38, 1998 r. | |
Suite | 4 Cor., Tb. | 1999 r. | |
Barbara Allen | 4 Cor. / 8 Cor. | op. 42, 2000 r. | |
The Ghosts of Dublin | 8 Cor. | op. 41, 2000 r. | |
Uhlik Tomislav | Sjećanje na prijatelja | 4 Cor. | 1997 r. |
Četri plesa | 2 Cor., Tbn., Tb. | 1984 r. | |
Šest epizoda | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1986 r. | |
Varèse Edgar | Octandre | Cb., Fl., Cl., Ob., Fg., Tr., Cor., Tb. | 1923 r. |
Vignery Jane | Sonata | Cor., Pf. | op. 7 |
Villa-Lobos Heitor | Choros | 3 Cor., Tb. | 1926 r. |
Quinteto em forma de choros | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1928 r. | |
Webern Anton | Koncert | Vn., Vl., Fl., Ob., Cl., Tr., Cor., Tb., Pf. | op. 24, 1934 r. |
Wilder Alec | Sonata nr. 1 | Pf., Cor. | |
Sonata nr.2 | Pf., Cor. | ||
Sonata nr. 3 | Pf., Cor. | ||
Kwintet nr. 1 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1959 r. | |
Kwintet nr. 2 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1961 r. | |
Kwintet nr. 3 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1970 r. | |
Kwintet nr. 4 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1973 r. | |
Kwintet nr. 5 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1975 r. | |
Kwintet nr. 6 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1977 r. | |
Kwintet nr. 7 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1978 r. | |
Kwintet nr. 8 | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb. | 1980 r. | |
Jazz Suite | 4 Cor., Pf., Gtr., Cb., | 1951 r. | |
Seves Duets | Fg., Cor. | ||
Twelve Duets | Fg., Cor. | ||
Kwintet nr.1 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1954 r. | |
Kwintet nr. 2 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1956 r. | |
Kwintet nr. 3 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1958 r. | |
Kwintet nr. 4 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1959 r. | |
Kwintet nr. 5 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1959 r. | |
Kwintet nr. 6 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1960 r. | |
Kwintet nr. 7 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1964 r. | |
Kwintet nr. 8 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1966 r. | |
Kwintet nr. 9 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1969 r. | |
Kwintet nr. 10 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1968 r. | |
Kwintet nr. 11 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1971 r. | |
Kwintet nr. 12 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1975 r. | |
Kwintet nr. 13 | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | ||
Wuorinen Charles | Musica duarum partium ecclesiastica | 2 Tr., Cor., Tbn., Tb., Timp., Pf., Org. | 1959 r. |
Octet | Vn., Vc., Cb., Ob., Cl., Cor., Tbn., Pf. | 1962 r. | |
Kwintet | Fl., Ob., Cl., Fg., Cor. | 1977 r. | |
Trio | Vn., Cor., Pf. | 1981 r. | |
Double Solo | Vn., Cor., Pf. | 1985 r. | |
Horn Trio Continued | 3 Cor. | 1985 r. | |
Fanfare | 2 Tr., 2 Cor., 2 Tbn. | 1986 r. | |
Yannay Yehuda | preFIX-FIX-sufFIX | Vc., Fg., Cor. | 1971 r. |
The Hidden Melody | Vc., Cor. | 1977 r. |
Dr Janusz Stanecki
Artykuł jest częścią pracy doktorskiej
Waltornia w muzyce XX wieku - aspekty stylistyczne i wykonawcze
na wybranych przykładach w literaturze muzycznej
1 | J. Pawłowski, Róg od A do Z, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1972, s. 40. | |
2 | Ważnym odkryciem było wynalezienie wentyli obrotowych w Wiedniu przez Josepha Riedla w 1932 r. | |
3 | Przykładów tej atencji ze strony kompozytorów jest bardzo wiele: słynny finał na stojąco w I Symfonii bądź partia corno obligato w V Symfonii G. Mahlera; rozbudowane partie i słynne charakterystyczne sola pierwszego rogu w poematach symfonicznych R. Straussa. | |
4 | Doskonałym przykładem jest słynna sekcja waltorni Berlińskiej Filharmonii. | |
5 | D. Walentek, Język dźwiękowy Paula Hindemitha w utworach kameralnych z udziałem waltorni. Konteksty interpretacyjne, Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach, Katowice 2013, s. 8. | |
6 | Jest to uogólnienie, gdyż oczywiście można odnaleźć pojedyncze przypadki kompozycji na ten właśnie skład (np. P.Taffanel – Kwintet g-moll napisany w 1876 r.), jednak jest to twórczość marginalna, a wśród czołowych kompozytorów epoki takie utwory nie występują. | |
7 | D. Walentek, op. cit., s. 30. | |
8 | F. Lachner, Two woodwind quintets, w: Recent researches in the music of the nineteenth and early twentieth centuries, tom 39, red. Ladson Jonathan Saylor, Middletown 2004, s. vii, [tłumaczenie D.W.], cyt. za: D. Walentek, op. cit., s. 27. | |
9 | D. Gwizdalanka, Przewodnik po muzyce kamerlanej, PWM, 1996, s. 510-511. | |
10 | Autor przyjmuje skład muzyczny powyżej dziewięciu muzyków za małą orkiestrę kameralną. |
Zobacz również: